02 října 2009

Access denied


Je pátek, pro muslimy svátek. Nikde ani noha. Tichý ulice a skoro všechno zavřený. Jako v neděli v 5 v Mezu na náměstí. Modří vědí :).
Další zážitek čekal v Internetový kavárně, aby to bylo levnější než v hostelu, kde hodina stojí 100poundů. To jsem si teda dala. Chlapíkovi jsem řekla, že chci asi na půl hoďky. Než jsem zjistila, že ani web dodaleka.cz ani gmail.com nerozchodím, protože Acess denied - Přístup nepovolen, uplynula ta půlhodinka a počítač se vypnul. Druhý pokus, kdy jsem napsala pár řádek do mailu a přiložila dvě fotky se opět nepovedl, protože uprostřed nahrávání se zase odhlásil. Chlapík moc nepochopil, co jsem myslela tím, aby mi nastavil dalších 20minut místo deseti. Pokus číslo 3 a 4 taky nevyšel. Už jsem začala zuřit na toho milého pracovitého Sýrana. Asi se mě bál, tak mi to dal skoro gratis.

To byla snad první negativní zkušenost tady v Sýrii, že by něco nefungovalo nebo se to nesnažili změnit, opravit, pomoct Vám.

"Přístup nepovolen" je státní cenzura internetu, aby lidé neměli přístup k zakázaným a škodlivým informacím ze západu. Sice jsme v Syrské arabské republice, ale o demokracii se asi tak úplně nejedná. Všude je vidět státní propaganda vůdce Bashary, všude je vyobrazen v zápaních hadrech s matrixovýma brýlema. Jeho otec, Ashad zemřel před několika lety, kdy se po jeho smrti dělo v politice a kultuře jakési uvolnění. Co se dostal zase k moci Bashar, je Syrská cenzura internetu jedna z nejkvalitnějších ve světě. Gmail, yahoo ani blogspot nejsou pov oleny. Bohužel na blogspotu jedou stránky dodaleka.cz takže odtuď si moc neškrtnu.
Nicméně Bob (oo veliký IT, díky díky) bude zprávy nahazovat.
Fotky zkusíme taky nějak pořešit.

Co se týká dopravy, je Sýrie skvěle dostupná díky několika dálnicím. Cesta z Damašku do Hamy trvá cca 2 hoďky, z Hamy do Lattakie na pobřeží 3. Horší je už situace na východě, kde je to samá poušť. Autobusáky fungují skvěle, okýnko s chlapíkem, který má aspoň základ angličtiny. Pak Vám prodá jízdenku, kterou si v autobuse ještě několikrát zkontrulují. Pohoda. Kvalita vozidel je téměř stejná, někdy i lepší než u nás.

Ženy jsou zde zahaleny různě, od totálně zahalených, kterým koukají jen oči až po západní verzi bez šátku. Ty zahalené převládají, ale není to tak strašné, jak jsme původně s Andy předpokládaly. Taky se chlap s ženou nedrží za ruce ani nijak jinak si neprojevují náklonnost. Kdo se ovšem na veřejnosti objímá a drží jsou kluci a chlapi. Pro nás trochu podivný obrázek, ale dá se na něj zvyknout.

Martinovi obvzlášt vyjadřují náklonnost, když se jedná o holiče nebo prodejce čehokoliv. Holiči mu nabízejí svoje služby, neboť už nám trochu zárůstá vousem :) a těm druhým se asi líbí, že má dvě ženy :).

Teď míříme do Lathakie, což je město u moře. Pro západní smýšlení s bary a alkoholem, který se tu téměř nedá sehnat. Pár dní na pláži nám neuškodí.

Žádné komentáře:

Okomentovat